۳ سناریوی فارین پالیسی برای پایان جنگ در اوکراین 

نشریه فارین پالسی در مطلبی سه سناریو برای پایان جنگ اوکراین و روسیه مطرح کرده است.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی نوشت: با فرض اینکه اهداف ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در خصوص بیرون رفتن روسیه از اراضی اشغال شده دست نیافتنی است، می‌توان تصور کرد که این جنگ حداقل به یکی از سه سناریو پایان خواهد یافت:

۱. روسیه در آینده نزدیک به موفقیت‌های جدی در میدان نبرد دست خواهد یافت و یک معاهده صلح را بر اساس شرایط خود بر اوکراین تحمیل خواهد کرد: بخشی از سرزمین‌ها را تصاحب کرده و بقیه کشور را به مدار خود باز خواهد گرداند.

۲. نیرو‌های مسلح اوکراین قادر خواهند بود بخشی از این سرزمین را که به اشغال روسیه درآمده، پس بگیرند و بر اساس نتایج پیمان صلح، اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو خواهد پیوست، اما پرسنل نظامی سایر کشور‌ها در خاک این کشور مستقر نخواهند شد.

۳. هیچکس نمی‌تواند در جبهه به موفقیت دست یابد، بر اساس نتایج پیمان صلح، اوکراین یک کشور بی طرف خواهد ماند، اما با سلاح‌های غربی و نه تحت نفوذ روسیه.

در حالی که سناریو‌های دیگر مطمئناً ممکن است، این سناریوها، به استثنای سناریو اول، یک چیز مشترک دارند: آنها از اوکراین می‌خواهند که قدرت مذاکره خود را با توقف حمله روسیه، راه اندازی ضد حمله خود و بازپس گیری قلمرو‌های بیشتری تقویت کند.

زلنسکی و متحدان غربی اش در تلاش هستند تا سناریوی صلحی که منافع اوکراین را تامین کند بر روسیه اعمال کنند. کنفرانس صلح در اوکراین که قرار است در سوئیس برگزار شود یکی از این اقدامات است. کنفرانس بین المللی حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه روسیه و اوکراین در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در شهر بورگنستاک سوئیس برگزار می‌شود. ۱۶۰ کشور از جمله چین دعوتنامه دریافت کرده‌اند. روسیه و همچنین بلاروس به این اجلاس دعوت نشدند. بیش از ۵۰ ایالت یعنی حتی کمتر از یک سوم لیست دعوت شده، مشارکت خود را تایید کرده اند. اما برخی کشور‌ها نیز اعلام کرده اند که به این نشست نمی‌آیند.

روسیه نیز به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۰:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
روسیه محل نشت سوییس رابا موشک بزند جنگ تمام شود
آخرین اخبار